“Om jag nu är…” Orden kom som en kalldusch en varm sommardag

God morgon,
Orden kom som en kalldusch en varm sommardag. Jag hade just varvat ner i lördags kväll, haft ett underbart samtal och skulle just slappna av med en film med en av mina favoriter, Denzel Washington, när jag spontant började tala i tungor och kände igen tungotalet, det är det som kommer när Gud liksom ringer in. Det är lika njutbart varje gång det spontant drar igång, men också med bävan, för jag vet att Gud ringer aldrig om han inte har något att säga.

“Om jag nu är Vägen, Sanningen och Livet, varför talar du då som du gör och varför handlar du som du gör?”

Orden ringde i mitt inre. Det var ju självklart och det handlade om nyanser, inte om att jag är fel. Snarare, det självklara att om nu Jesus är Vägen, Sanningen och Livet i mitt liv; om han är dörren in till Guds rike, om han är min Herde, varför ringer inte jag, du vet ett kort samtal, tar en sekund att känna efter i den helige Ande innan jag pratar på för mycket eller tar för snabba beslut. Då hade jag sluppit ändra mig så många gånger. Frågan från Jesus var retorisk, den besvarade sig själv.

phoneNu tror jag att jag är på vägen, men ibland bromsas resan upp i onödan, jag tog fel avfart och det tar det tid att komma upp på huvudleden igen, jag är ute och sladdar i diket och Herren får skicka en bärgningsbil emellanåt. Det är som när du kör bil riktigt fort, då gäller det verkligen att hålla ögonen på körbanan. Då kan du inte diskutera intensivt med andra passagerare, sända sms eller fingra på radion. Fokuset måste vara på vägen. Står bilen stilla – då kan du göra både det ena och det andra.

Det går fort nu … tiden är kort och kanske tillhör du de som Herren utvalt med ett specialuppdrag just för en tid som denna. Tempot är högt och det är en viktig färd, du kör fort men ärendet du har är inte ditt eget utan Herrens. Då gäller det att inte tappa fokus utan att ha blicken koncentrerat fäst på Jesus – Vägen, Sanningen och Livet.

Paulus körde fort. Jag predikar om det just nu. Han var “pressad över sin förmåga”, men han höll sig på vägen av en enda anledning – han tappade inte fokuset på Jesus.

God morgon,
Tommy

Comments 2

  1. Som alltid “rätt”besked/tilltal, Tommy. Du är en välsignelse för mej. Jag har fattat snabba beslut, som jag inte ännu vet frukten av. Jag bävar en smula…ja.
    Välsignelser till dej, Rebecka mfl.
    Carina Ericson i Nacka

  2. Tack för ditt måndagsbrev! Det har snabbt blivit en efterlängtad ” vana”.
    Tack för din ärlighet!
    Jag har ju bara varit frälst i 6 år men känner att Gud lagt detta som ett uppdrag nu efter att jag bl a gått lekmannautb i Jönköping.
    Förra helgen predikade jag i Pingstkyrkan i vår stad Mjölby.
    Jag predikade om ” Fokus på Jesus”. Tog bl a upp en del om det “osynliga” i andevärlden och det ockulta.
    Avslutade om fokus på Jesus Kristus och bland det sista jag sade var: Jesus säger: ” Jag är vägen, sanningen och livet”…..
    så är det den enda väg vi får använda. I och genom Jesus kan vi tryggt mätta vårt andliga behov.
    Efteråt kom en kvinna som sjungit i kören fram till mig. Hon berättade att hon tagit med en
    ofrälst kvinna som berättat att hon tänkt söka upp något medie. Jag hade just predikat om detta. Kändes så gott att känna att predikan åtminstone varit ” rätt” för 1 person.
    Önskar dig Guds välsignelse i att frälsa, bota och utöka Guds rike här på jorden.
    Hälsningar Ann

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *